De heer Li meldde zich bij de Soresdienst. Hij zag door de bomen het bos niet meer. Er was beslag gelegd op zijn inkomen, een uithuisuitzetting was dichtbij en een aantal schuldeisers had al een deurwaarder ingeschakeld.
Toen een MAX Soresdienstvrijwilliger de cliënt thuis bezocht, bleek zijn administratie een grote puinhoop. De heer Li is samen met de vrijwilliger en een neef hard aan het werk gegaan. Al snel bleek dat de grootste pijn zat in een schuld bij de Belastingdienst. De heer Li heeft eigenlijk al jaren niet naar de aangiften omgekeken. Hij was in de veronderstelling dat zijn toenmalige partner zijn belastingaangifte verzorgde. Bovendien was hij ervan overtuigd dat hij geen belasting verschuldigd was, omdat hij gewoon via zijn inkomen belasting betaalde. Tel daar relationele problemen en gebrekkige administratieve vaardigheden bij op en daar was de puinhoop…
Financieel gestraft
De MAX Soresdienst is direct aan de slag gegaan met de aangiften. Tot vijf jaar terug konden we nog gewoon aangifte doen. Nadat de Belastingdienst akkoord had gegeven op deze jaren was de schuld direct € 5.500 lager en werd verder oplopen van de schuld voorkomen.
Een stuk lastiger waren de jaren langer dan vijf jaar geleden. Doordat hij geen aangifte had gedaan, kreeg hij boetes, rente en kosten. Via het loonbeslag had hij al zeker € 8.500 betaald, maar er stond nog ruim € 11.000 aan schuld open. Heel zuur gezien het gegeven dat hij, als hij wel op tijd aangifte zou hebben gedaan, zelfs € 1.500 terug zou hebben gekregen. Nu moest hij dus bijna € 20.000 betalen!
De Soresdienst vond dat meneer Li al meer dan voldoende financieel was gestraft, maar zowel op een verzoek tot kwijtschelding als het verzoek om de aangifte ambtshalve in behandeling te nemen, kregen we een afwijzing. De Belastingdienst bleek onverbiddelijk.
Wij zetten door. Ook wij lopen soms tegen een dichte deur, maar we zouden de Soresdienst niet zijn als we niet toch doorzetten. We hebben de Nationale Ombudsman gevraagd te bemiddelen. Ter illustratie, de heer Li heeft over 2008 voldoende loonheffing van € 3.946 betaald. Toch wordt hij nu over ditzelfde jaar aangeslagen voor nog eens € 9.452. Hopelijk lukt het ze de Belastingdienst tot een redelijker en menselijker opstelling te bewegen, zodat de heer Li niet richting schuldsanering wordt geduwd.
De heer Li is er dus nog niet helemaal, maar het gaat nu gelukkig wel al een heel stuk beter met hem. Een voordeel van de verzoeken aan de Belastingdienst is dat de invordering direct werd opgeschort. Het loonbeslag werd ingetrokken en door die ontstane ruimte konden we regelingen treffen met andere schuldeisers. Hij kan dus in zijn huis blijven. Zijn neef blijft hem daarnaast helpen met de administratie.
Vraag op tijd hulp
De belastingen, de huur- en zorgtoeslagen zijn veel voorkomende problemen. We zien veel mensen die hierdoor in de sores komen. Het is ook een ingewikkelde materie! Zorg ervoor dat u op tijd hulp vraagt als u iets niet snapt en leg het vooral niet weg in de hoop dat het allemaal wel goed komt. Dat komt het namelijk niet altijd.