Mevrouw Petersen nam contact op met de Soresdienst. Over twee dagen zou ze afgesloten worden van gas en elektriciteit.Er was eerder al een regeling getroffen met de bedrijven die haar leverden, maar die kon ze niet meer nakomen. De Soresdienst heeft direct uitstel weten te regelen voor de afsluiting en een van onze vrijwilligers is naar mevrouw toe gegaan om de situatie te bekijken.
Daar bleek dat de schuldensituatie vrij ernstig was. Naast de niet-betaalde energierekeningen was er ook een flinke huurachterstand ontstaan, waardoor huisuitzetting dreigde. De reden waarom mevrouw Petersen nog niet in de schuldsanering zat, was dat er allerlei bezwaarprocedures liepen tegen enkele van haar schulden. Maar zelfs als ze deze bezwaren zou winnen, dan zou ze alsnog in de schuldsanering moeten.
Samen naar de gemeente
Onze vrijwilliger maakte afspraken met de gemeente en ging er samen met mevrouw Petersen naartoe. Uiteindelijk bleken verschillende partijen niet akkoord te willen gaan met het schuldentraject. De Soresdienst kon dat niet plaatsen en heeft rechtstreeks contact met hen gezocht. Ze gaven aan dat mevrouw de maand ervoor weer geen geld had overgemaakt. Maar dat klopte niet. Vanaf het moment dat mevrouw Petersen in budgetbeheer ging bij de gemeente en er een zogenaamde stabilisatieovereenkomst was getekend, is de gemeente verantwoordelijk voor de betalingen.Dit kon mevrouw niet verweten worden. De schuldeisers begrepen dit en gingen alsnog akkoord.
We zien vaak dat mensen in deze periode geen brieven meer durven openmaken en dat ze zich als het ware gaan verstoppen. Dat is natuurlijk nooit handig om te doen. Inmiddels zit mevrouw in de schuldsanering, volgt allerlei cursussen bij de gemeente om met geld om te leren gaan, maar ook om sociale contacten te leggen én om te oefenen met solliciteren.